keskiviikko 28. helmikuuta 2018

Kalevalanpäivän mietteitä 28.2.2018: Vain rahankeräyslaki lopettaen voidaan todeta byrokratiatalkoiden edistyvän ja alkaneen

Kalevalanpäivän mietteitä 28.2.2018: Vain rahankeräyslaki lopettaen voidaan todeta byrokratiatalkoiden edistyvän ja alkaneen

Lehtineekerit aamulehdesssä ymv "uutisoivat" valheellisesti: "Rahankeräyslakiin ollaan tekemässä isoa remonttia". Mitään olennaista muutosta ei tule jollei toimita kuten saman oikeusvaltioperiaatteen maissa Ruotsissa ja Norjassa = Ei turhaa loisivien viranomaisten kyttäystä ja jarrutusta kansalaisten vapaa-ajan toimintaa koskien. Turhat lait luovat turhia "rikoksia", mitkä muualla eivät ole rikoksia

Uutistaustaa: "Aleksi Valavuoren rahankeräysrikoksesta ja Brother Christmasin hyväntekeväisyystoiminnan epäselvyyksistä", molemmat ns turhia huuhaauutisia.

Itsestäänselvää on että viranomaisia ei tarvita lainkaan kansalaisyhteiskunnassa ihmisten auttamisen järjestättäviin rahankeräyksiin, yhtä vähän kuin kurkkimaan kirkon kolehtihaaviin. Joten turha kysymys on: Onko rahan kerääminen hyväntekeväisyyteen Suomessa tällä hetkellä liian vaikeaa?

Sisäministeriön ylitarkastaja Sini Lahdenperän mukaan rahankeräysluvan hakeminen poliisilta tai Poliisihallitukselta on pitkä prosessi, joka kestää keskimäärin 5 tai 6 kuukautta = Puhdasta viranomaistärkeilyä, mielivaltaa ja kansalaisten kusetusta.

"Sinne pitää toimittaa aika kattava määrä tietoa, että luvan saa. Tämä aiheuttaa ongelmia, kun avuntarve on välitön ja keräys pitäisi käynnistää nopeasti. Spontaanit hyväntekeväisyyskeräykset ovat karsiintuneet kokonaan pois" = Turha kansalaisten kyykyttämistä turhien loisviranomaisten toimin, jotka vain kuppaavat yhteiskuntaa turhilla palkkakuluillaan. Siitä on kyse.

Valhetta pelkkaa on "kuulemismenettelyt", joilla vain pyritään oikeuttamaan turhien viranomaisten rahankuppausta omien virkojensa varmistamiseksi jatkossakin: Viite: "Rahankeräyslain uudistusta valmistellut työryhmä on kuullut järjestöjä ja erilaisia kansalaistoimijoita hankkeen aikana. Lahdenperän mukaan erityisesti pienet yhdistykset ja kansalaistoimijat ovat kritisoineet nykyistä lakia."
"Osa yhdistyksistä ei lähde hakemaan rahankeräyslupaa. Se koetaan byrokraattisesti rasittavaksi pienelle yhdistykselle, jolla ei ole välttämättä osaamista ja voimavaroja." = Mielivalta viranomaisten tuntuu olevan ykköstavoite, ei muu.
"Uudessa viranomaisten kusettamislaissa pienkeräyksen voisi järjestää ilman rahankeräyslupaa vain poliisilaitokselle tehtävällä ilmoituksella. Lahdenperän mukaan pienkeräyksen tuotto ei saisi ylittää 10 000 euroa." = Vittuako se loisiville viranomaisille kuuluu, kun apua tarvitaan, sitä pitää saada järjestää kuten muuallakin.

Erilaisia esteitä keksitään erilaisine tekosyineen: "Paikallistasolta löytyy piilevää hyväntekeväisyystahtoa, mutta sen toteuttamiseksi ei ole tällä hetkellä keinoja. Ilmoitusmenettely olisi siihen vastaus, Lahdenperä sanoo"

Kolmannen sektorin asema täytyy turvata = Yksinkertaista luvat pois, ei siinä muuta tarvita + loisivat virkamiehet ko ministeriöistä jonottamaan omaa annostaan leipäjonoista, niin pääsisivät osallisiksi kaipaamastaan avusta ilman viranomaiskontrollia ;)?

Totuuden lähteillä: "#Rahankeräyslakia on joissain julkisissa puheenvuoroissa syytetty muinaisjäänteeksi. Lahdenperä kertoo, että työryhmä selvitti aluksi, onko koko rahankeräyslailla yleensä virkaa. Suomen järjestelmä on hyvin uniikki."

Kun osataan toimia oikein niin toimitaan kuten muuallakin: Norjassa ja Ruotsissa ei ole lainkaan rahankeräyslainsäädäntöä. Tanskassa on ilmoitusmenettely viranomaiselle, mutta siellä ei ole rajoitettu rahankeräyksen järjestäjää tai keräystarkoitusta.

Koko rahankeräyslain kumoaminen nähtiin liian suurena uhkakuvana kansalaisjärjestöille, mikä väitteenä on viranomaisten puhdasta päin naamaa valehtelua, sama pätee alkoholi-, auto- ja ampuma-aselainsäädäntöihinkin.

Ammattivalehteiljat saavat isoa palkkaa turhista kansalaisten toimintaa rajoittavista toimistaan. Ohessa esimerkki: "Suomessa on ollut pitkään lupamenettely ja sillä turvataan nimenomaan kolmannen sektorin toimintamahdollisuuksia. Yrityssektori suljetaan pois keräyskentältä. Se on edelleen tarpeellista, Lahdenperä sanoo."

Vittuako nämä asiat loisiville virkaloisille kuuluvat? "Hänen mukaansa rahankeräyslain tarkoitus on kansalaisjärjestöjen aseman turvaaminen ja valvonnan toteuttaminen. Viranomainen valvoo etukäteen, kuka keräyksen järjestää ja jälkikäteen tarkistetaan tilitykset."

Naurua kolmannella: "Se karsii varmasti rahankeräysten vilpillistä tarkoitusta, että on järjestelmä ja valvonta olemassa, Lahdenperä sanoo." Erilaiset matuinvaasioyhdistykset kuppaavat tälläkin hetkellä rahaa mm Lotto- ymv arpajaistuotoista pilvin pimein ilman isompaa kontrollia, kyseessä jopa satojentuhansien eurojen kuppaukset Ray:lta.

Turhaa kusetusta: "Suomessa haetaan vuosittain vähän reilut 600 rahankeräyslupaa Poliisilta ja Poliisihallitukselta. Lahdenperän mukaan määrissä on ollut viime vuosina pientä kasvua. Rahankeräysrikosten määrät ovat pysyneet pääasiassa alle kahdessakymmenessä tapauksessa vuodessa."

Uusi kansalaisia kusettava laki voimaan keväällä 2019: Uudessa kansalaisia kusettavassa laissa keräyksen järjestämisen edellytyksenä olisi joko Poliisihallituksen myöntämä toistaiseksi voimassa oleva rahankeräyslupa tai poliisilaitokselle tehtävä pienkeräysilmoitus.

Luvanvaraisissa keräyksissä lain pääsääntönä on keräystarkoituksen yleishyödyllisyys. Keräyksen järjestäjän tulee olla Suomessa rekisteröity yhdistys tai säätiö. Kukahan sen yleishyödyllisyyden kulloinkin määrittelisi? Haisee pahasti kulttuurimarxilaiselta orwellismilta toisinajattelijoiden toiminnan tukahduttamiseksi.

Lahdenperän mukaan isoin muutos uudessa laissa olisi se, että kaikille kerääjille ei olisi enää yhtä lupamenettelyä.

#"Rahankeräyksen järjestäjillä" on erilaiset tarpeet. On niitä, jotka haluavat jatkuvasti kerätä ja tarvitsevat pitkäjänteisyyttä toimintaansa. Tarvitaan myös nopealla aikavälillä käynnistettäviä keräyksiä pienemmille rahasummille, mutta rahat tarvitaan pian".

Faktaa: Ei näitä katukerjäläisten toimintaakaan mikään rahankeräyslaki säätele, joten vittuako tässä suomalaisia vaaditaan toimittamaan rahaa ja lupalappusia turhille viranomaisloisille?

Lakiehdotus on lausuntokierroksella 14. maaliskuuta asti. Lakiesitys on tarkoitus antaa eduskunnalle alkusyksystä 2018 ja voimaan uusi rahankeräyslaki tulisi keväällä 2019.
Uusi rahankeräyslaki hyväksytään Arkadianmäellä. Lakia on valmistettu laajassa yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa, joilla ei ole oikeastaan mitään tekemistä laajojen kansalaispiirien kanssa, kyseessä hyvä velijärjestelmän sulle mulle järjestelyt, kuten muussakin Ray-toiminnassa.

On väitetty, että: "Kuulemisista on jäänyt sellainen tunne, että tällä on menestysmahdollisuuksia. Kahden eriytetyn menettelyn malli on saanut sidosryhmiltä ja kansanedustajilta hyvää palautetta" = "kenen leipää syöt, sen lauluja laulat".

Joo haiskaa pahalle arvon keskuudessamme loisivat turhat virkaloiset kansalaistoimintaa rajoittavine näennäislakeinenne. 

Kalevalanpäivänä 28.2.2018 viranomaismielivalta ja byrokratia jatkaa loisimistaan vaikka vastaavissa tapauksissa naapurimaissa ei ole ko sääntelyä lain.

Seppo Lehto kalevansoturi Tampere

PS: Vieläkö joku ihmettelee ihmisten äänestysvälinpitämättömyyttä? Äänestäminen vaaleissa ei näytä tuovan muutosta. Ainoastaan virkaloisten määrä kasvaa matuinvaasion myötä.

------------------------------
https://kulttuurihistorioitsija.blogspot.fi/
-----------------------------------


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti